”En todellakaan olisi uuden sähköauton ostajana huolissani akun kestoiästä saati sen hinnasta. Vaihtoauton ostajana luonnollisesti selvittäisin, millaisia akkuun ja sen huoltamiseen liittyviä ehtoja ajoneuvossa on vielä jäljellä.”

Älä murehdi sähköauton akkua
Opelin maahantuonnin tekninen kouluttaja Michael Lindman haluaa sanoa pari rauhoittavaa sanaa sille autoilevalle kansanosalle, joka on huolissaan sähköautoakkujen eliniästä ja varsinkin akkujen vaihtamisesta aiheutuvista kuluista.
”Kuluttajien mieliin on iskostunut pelko siitä, että sähköautossa käytettävän ajoakun elinkaari on lyhyt, vain 8-9 vuotta. Kokemuksesta kuitenkin tiedetään, että akustossa mahdollisesti ilmenevät ongelmat eivät johdu niinkään itse akusta kuin järjestelmän oheislaitteista. Kun esimerkiksi Opel Ampera -malleihin jouduttiin aikoinaan uusimaan muutamia akustoja takuun puitteissa, vika ei ollut koskaan akussa vaan sen lämmityselementissä”, Lindman sanoo.
Lindman muistuttaa, että kaikkien Opelin sähköautomallien akuilla on kahdeksan vuoden tai 160 000 kilometrin takuu. ”En todellakaan olisi uuden sähköauton ostajana huolissani akun kestoiästä saati sen hinnasta. Vaihtoauton ostajana luonnollisesti selvittäisin, millaisia akkuun ja sen huoltamiseen liittyviä ehtoja ajoneuvossa on vielä jäljellä.”
Lindman myöntää, että yksittäisenä varaosana hankittava sähköauton akkupaketti olisi kallis. Sellaisen yllätyskulun riski on kuitenkin hänen mukaansa teoriaa, sillä akkuja pystytään yhä useammin kunnostamaan. ”LänsiAuton omasta brändivalikoimasta löytyy esimerkiksi Mitsubishi, jonka akkukennoja voidaan jo vaihtaa. Lähitulevaisuudessa se on mahdollista myös Opelissa. Meidän monimerkkihuollossamme akkukorjauksesta tulee arkipäivää muutaman vuoden sisällä. Se yleistyy sitä mukaa kun erilaisten akkujen varaosia tulee markkinoille.”
Lindman sanoo, että sähköauto on teknisesti niin yksinkertainen ja niin harvoista komponenteista koottu ajoneuvo, että sen huoltohinnat jäävät akkukunnostuksen jälkeenkin selvästi polttomoottoriauton ylläpitokuluja pienemmiksi. ”Sähköauton tyypillinen huolto-ohjelma alkaa joko yhden vuoden tai 12500 kilometrin kohdalla. Sen jälkeen huoltoväli kaksinkertaistuu. Kun sähköautolle ei tarvitse tehdä normaalihuollossa juuri muuta kuin vaihtaa raitisilmasuodatin ja lisätä ehkä jarrunestettä, hinnanero bensiini- tai dieselauton huoltokuluihin on huomattava.”
Lindmanin mukaan sähköautoa kaavailevan kansalaisen kannattaakin jättää akkuja koskevat hintapohdinnat vähemmälle ja keskittyä selvittämään, mitkä ovat hänen todelliset ajotarpeensa ja millaisella autolla ne on mahdollista täyttää. Erityisen tarkasti autoilijan kannattaa tutkia, miten hyvin latausverkosto ja muu ympäröivä infra tukee juuri hänen tapaansa käyttää sähköautoa.
Tutustu sähkö- ja hybridiautojen valikoimaamme
LänsiAuton toimipisteet
LänsiAuto Helsinki
00880 Helsinki
LänsiAuto Hyvinkää
05830 Hyvinkää
LänsiAuto Hämeenlinna
13130 Hämeenlinna



