Automekaanikko on monen alan osaaja

LänsiAuton korjaamopäällikkö Jouko Hakkarainen kuvailee nykyaikaista automekaanikon työtä siistiksi sisätyöksi, jonka tekijältä vaaditaan jos jonkinlaisia tietoja ja taitoja.

Automekaanikko on monen alan osaaja

Siistiksi sisähommaksi kuvailee nykyaikaista automekaanikon työtä LänsiAuton korjaamopäällikkö Jouko Hakkarainen. ”Ja se työ muuttuu aina vain siistimmäksi sitä mukaa kun autokanta sähköistyy. Kun sähköautoihin ei tarvitse vaihtaa öljyjä eikä jäähdytysnesteitä ja kun samaan aikaan testereillä tehtävät koodaukset lisääntyvät, mekaanikkojen työssä ei ole enää mitään samaa kuin vuosituhannen vaihteessa”, Hakkarainen kuvailee.

Tämän päivän mekaanikolta kysytään Hakkaraisen mukaan jos jonkinlaisia tietoja ja taitoja. Jo se, että korjaamossa pystytään käyttämään moderneja testilaitteita ja toteuttamaan valmistajien masinoimia laadunparannuskampanjoita, edellyttää mekaanikolta kielitaitoa, autosähkötekniikan tuntemusta ja aitoa kiinnostusta tietotekniikkaan.

Aivan omat kommervenkkinsa aiheuttavat hybridit ja täyssähköautot. Niitä saavat huoltaa ja korjata vain sellaiset mekaanikot, jotka ovat suoriutuneet SFS 6002 -standardin mukaisesta sähköturvallisuuskoulutuksesta. ”Pelkkä sähköturvaopetus ei tietenkään riitä vielä mihinkään. Sen päälle tarvitaan valmistajien järjestämää merkkikohtaista koulutusta. Jos sähköauto halutaan huoltaa asianmukaisesti ja turvallisesti ja jos huoltoon vielä liittyy valmistajien laadunparannuskampanjoita, työt pitää tehdä merkkikorjaamossa. Villit korjaamot eivät siihen pysty.”

Hakkarainen muistuttaa, että polttomoottoriautotkin ovat jo täynnä elektroniikkaa. Niistä löytyy luistonestoa, kaistavahtia, mukautuvaa vakionopeudensäädintä ja vaikka mitä. Nekin vaativat mekaanikoilta uuden tyyppistä ammattitaitoa – ja samalla mekaanikon on hallittava kaikki perinteiset, öljynvaihtojen ja jarruhuoltojen tyyppiset toimenpiteet.

Hyvä mekaanikko on hänen mukaansa monitaitoinen, huolellinen ja asiakaspalveluhenkinen. Tunnusmerkistöön voidaan vielä lisätä palava halu kehittyä omassa ammatissaan. Kaikki tämä koskee myös vauriokorjaamoissa työskenteleviä korikorjaajia ja automaalareita. Heidänkin on osattava tarvittaessa muuttaa auto jännitteettömäksi niin, että kukaan ei voi saada siitä korjaustoimien aikana hengenvaarallista sähköiskua. Korikorjaajien on myös hallittava PDR- eli Paintless Dent Repair -tekniikka. Siinä on kyse korjausmenetelmästä, jolla pienet lommot ja kolhut pystytään oikaisemaan ilman maalausta.

Harmi vain, että hyvät mekaanikot tuppaavat olemaan kortilla. Esimerkiksi Hakkaraisen johtama LänsiAuton korjaamo Helsingin Herttoniemessä voisi palkata useammankin mekaanikon vaikka heti. ”Siksi LänsiAuto onkin lähtenyt vahvasti mekaanikkojen koulutukseen mukaan. Oppilaatkin vaikuttavat tyytyväisiltä. Yksi heistä sanoi, että kun tavanomaisessa koulussa on yksi opettaja ja 20 oppilasta, LänsiAutossa lukemat ovat toisin päin: yhtä oppilasta kohti on 20 opettajaa.”

Katso toimipisteiden yhteystiedot

Pidämme huolta autostasi, olipa kyseessä huolto, korjaus, kolarikorjaus tai asennustyö. Voit varata huollon kätevästi verkossa huollon ajanvarauspalvelustamme tai soittamalla suoraan huoltopisteeseen.

Muut

|

28.3.2024

Parhaat vaihtoehdot perheautoksi

Mikä käyttövoima autoon?

Muut

|

28.2.2024

Mikä käyttövoima autoon?