Opel Grandland X Hybrid4 - Opelin ensimmäinen ladattava hybridi

Opel Grandland X Hybrid4 - Opelin ensimmäinen ladattava hybridi

Hybriditeknologia yleistyy vauhdilla ja erityisesti ladattavien hybridien kysyntä on kasvanut viime vuosina voimakkaasti. Myös Opel haluaa tarjota jatkossa varteenotettavan vaihtoehdon ladattavien hybridien ystäville. Suosittu Grandland X -katumaasturimallisto kasvaa Opelin kaikkein aikojen ensimmäisellä ladattavalla hybridillä - Grandland X Hybrid4:llä, jonka 300 hevosvoimaa huolehtivat taloudellisesti ja ripeästä liikkumisesta.

Opel on julkistanut kaikkien aikojen ensimmäisen ladattavan hybridinsä, osana autonvalmistajan Opel goes eletric -strategiaa tulevien CO2-tavoitteiden saavuttamiseksi. Opel Grandland X Hybrid4:n konepellin alla on 1.6-litrainen bensamoottori, jonka lisäksi uutuudessa on kaksi sähkömoottoria. Nämä tuottavat yhdessä jopa 300 hevosvoimaa. Uutuuden yhdistetty WLTP-kulutus on alustavien mittausten mukaan 2,2 l/100 km ja CO2-päästöt 49 g/km.

Ladattavien hybridien viimeisintä teknologiaa edustavan Grandland X Hybrid4:n voimalinjaan kuuluu:

  • WLTP-sertifioitu, Euro 6d-TEMP-normit täyttävä, 1.6-litrainen, nelisylinterinen turbomoottori (147 kW/200 hv), joka on mukautettu toimimaan hybridijärjestelmässä.
  • Sähköinen järjestelmä, jossa kaksi 80kW:n (109 hv) sähkömoottoria, nelivetojärjestelmä ja 13,2 kWh:n litiumioniakku. Etummainen sähkömoottori on yhdistetty 8-portaiseen automaattivaihteistoon. Toinen sähkömoottori ja tasauspyörästö sijaitsevat taka-akselilla ja tarjoavat nelivedon tarvittaessa.
    Polttomoottori on käytössä keskialueen ja korkeimmissa nopeuksissa, kun taas alhaisemmissa nopeuksissa voimanlähteenä käytetään sähkömoottoreita. Opel Grandland X Hybrid4:n toimintamatka puhtaasti sähkökäyttöisenä on WLTP-mittaustavalla 50 kilometriä.

Neljä erilaista ajotilaa

Grandland X Hybrid4:ssä on neljä erilaista ajotilaa – sähköinen, hybridi, neliveto ja Sport. Näin kuljettaja voi sopeuttaa autonsa vallitsevien ajo-olosuhteiden mukaisesti. Esimerkiksi hybridi-tilassa auto valitsee itse taloudellisimman käyttövoiman. Kaupunkiajossa voi ajaa täyssähköisenä. Nelivetotila puolestaanaktivoi taka-akseliston sähkömoottorin maksimaalisen pidon saavuttamiseksi kaikenlaisilla tienpinnoilla.

Latauspistoke on sijoitettu vastakkaiselle puolella polttoainetankkiin nähden. Vakiona tulevalla kaapelilla (3.3 kW/16 A) voi käyttää tavallista pistorasiaa, ja lisävarusteena saatavalla kaapelilla voi ladata myös erityisestä kotilatausasemasta. Latausaika vaihtelee latauspisteen mukaan.

Grandland X Hybrid4:n jarrutusjärjestelmä ottaa talteen energiaa jarruttaessa tai vauhdin hidastuessa. Perinteisissä jarrujärjestelmissä kitkan aiheuttama mekaaninen energia häviää lämpönä. Kun tämä ylimääräinen kineettinen energia muunnetaan sähköenergiaksi, ja käytetään joko saman tien tai varastoidaan akkuun, Grandland X Hybrid4:n toimintamatka täyssähköisenä voi nousta jopa 10 % keskimääräisestä toimintamatkasta.