Klassikon uusi painos - Land Rover Defender

KLASSIKON UUSI PAINOS - LAND ROVER DEFENDER

Land Rover keräsi Frankfurtin autonäyttelyn lehdistöpäivillä osastonsa täyteen mediaa esitellessään uuden Land Rover Defenderin. Automaailman klassikoksikin tituleerattu Defender korvaa vuonna 1948 esitellyn edeltäjän, jonka valmistus lopetettiin neljä vuotta sitten. Ensimmäiset Defenderit saadaan tien päälle ensi vuoden aikana.

Land Rover ilmoitti pari vuotta sitten, että suunnittelijoilla on työn alla klassikkomallin eli Defenderin uusi versio. Syyskuussa julkistetun, edeltäjän kulmikkaat muodot ja korin lyhyet ylitykset niin edessä kuin takanakin perineen uutuusmallin saa joko kolmiovisena lyhyenä tai viisiovisena pitkänä versiona. Ikonisen edeltäjän muotoja on toki hieman pehmennetty mutta Defenderistä on edelleen löydettävissä tutun oloisia, mutta nykyaikaan siirrettyjä yksityiskohtia.

Jos ulkonäössä on nähtävissä monia viitteitä klassikkomalliin, ulkokuori kätkee sisälleen jotain täysin uutta. Alumiinikorin kerrotaan olevan moninkertaisesti tavallista jäykempi. Maastokyvykkyys on uudella tasolla - sen takaavat jatkuva neliveto, sähköisesti kytkettävällä alennusvaihteistolla varustettu automaattivaihteisto ja elektronisesti ohjattu keskitasauspyörästön lukko.

Haastavissa olosuhteissa ajava voi tilata lisävarustelistalta myös aktiivisen takatasauspyörästön lukon. Autoa testattiin kehitysvaiheessa niin aavikoilla kuin jäätiköillä, ja kävipä Defender Nürburgringilläkin. Tuloksena on sivistynyt joka paikan kulkija, jossa kuljettaja voi säätää yksittäisiä toimintoja vallitsevien olosuhteiden mukaisesti.

Moottorivalikoimaan on tulossa neljä vaihtoehtoa: 200- tai 240-hevosvoimainen diesel, 300-hevosvoimainen bensiinimoottori ja 400-hevosvoimainen kevythybridi.

Ensimmäiset Land Rover Defenderit saapuvat Suomeen ensi vuoden puolella.